23. 1. 2025

Bilanční rozhovor s ředitelem školy Vladimírem Blažejem

Bilanční rozhovor s ředitelem školy Vladimírem Blažejem

23. 01. 2025

 

Kalendář se opět přehoupl do dalšího "čísla", proto by jistě stálo za to ohlédnout se do uplynulého roku. Co všechno SŠTŘ zvládla? Co plánuje do budoucna? Zeptali jsme se toho nejpovolanějšího. Ředitele školy Vladimíra Blažeje.

Jaké jsou, podle Vás, nejdůležitější okamžiky roku 2024 na SŠTŘ?

"Pokud bych vyzdvihl pouze to nejdůležitější, začnu investiční výstavbou. V listopadu 2024 začala v Hlušicích dlouho očekávaná výstavba další části dílen zdejšího střediska praktického vyučování, jejíž hodnota včetně vybavení přesáhne 100 miliónů Kč. Počet žáků školy vzrostl na více jak 600, celkem se nám daří i udržet odpovídající personální zabezpečení jak výuky, tak i provozu školy. Padlo rozhodnutí o pořadatelství dalších soutěží odborných dovedností, pro mladé svářeče jsme pořádali soutěž SVARCENTRUM-CUP, připravili jsme i soutěž odborných dovedností pro mladé řezníky-uzenáře CHLUMECKÝ LEV 2025. Úspěšně jsme žádali o grant z Visegradských fondů, navázali jsme spolupráci se Spojenou střední školou Rimavská Sobota. V Chlumci nad Cidlinou jsme vybudovali, byť menší, ale nové produktivní dílenské zázemí pro naše řezníky-uzenáře. Velmi dobře fungovala spolupráce s našimi profesními partnery, nastavili jsme další principy spolupráce se školními závody v rámci projektu Ministerstva zemědělství ČR. Zúčastnili jsme se dalších významných akcí pořádaných Krajskou hospodářskou komorou, Zemědělským svazem ČR či spolupracujícími městy a obcemi, případně jsme tyto akce pořádali. Účast našich žáků a pedagogů na RALLY DAKAR bych rovněž nechtěl opomenout. Dále tuto otázku asi rozvádět nechci, bylo by to na další dlouhou část odpovědi."

Čím se uplynulý rok lišil od předchozích?

"Asi zejména tím, že jsme zvýšili počet tříd školy na 25 a dosáhli jsme rekordního počtu žáků. Tato možná nedoceněná skutečnost je pro zdejší region, který rozhodně nepatří k demograficky největším, velmi významná, ať už z hlediska propagace a postavení sídla školy v Novém Bydžově, tak i z hlediska všech multiplikačních efektů pro další sídla části školy v Chlumci nad Cidlinou a v Hlušicích. Nicméně tím nekončíme, naším cílem je další rozvoj školy z hlediska obcí její působnosti. Asi bych měl říci, že velké odlišnosti spočívají i v složitosti řízení, logistiky, ekonomiky či legislativy, i z pohledu celého kolektivu je to stále více náročnější. Doufejme, že nenarazíme zejména na personální a osobnostní kapacity všech naší školou povinných."

 Je nějaký moment/událost, na kterou by bylo dobré obzvlášť upozornit?

"Je to neutuchající energie a potenciál, který čiší z řady mých kolegyň a kolegů. Tvoří výborný tým s velmi dobrou strukturou a hluboce před nimi smekám. Na rozdíl od mnoha chytrolínů, kteří ve vztahu ke školství více mluví než konají, jsou skutečnými pracanty."

 Na co se můžeme ve škole těšit budoucnu?

"Především na rozšíření kapacit praktického vyučování a další modernizaci vybavení. Až skončíme výstavbu dílen v Hlušicích, termín dokončení, nikoliv kolaudace, je stanoven na 3. listopadu 2025, tak začne rekonstrukce stávající haly HARD v Hlušicích s cílem snížení její energetické náročnosti. A čekají nás další organizační změny, musíme řešit stále větší počet ubytovaných žáků, v září roku 2025 začneme učit podle renovovaných školních vzdělávacích programů. A je tu další várka drobnějších investičních akcí, ať už to budou demolice nepotřebných objektů v Hlušicích, dokončení rekonstrukce areálu hlavní budovy v Novém Bydžově včetně jejího podstřešního zateplení, otázky rekonstrukce kotelen a menší investiční akce v Hlušicích typu vodovodní přípojky a podobně."

 Co byste škole popřál do roku 2025?

"Stručně - aby se nám podařilo naplnit celou část naší koncepce pro tento rok, což samo o sobě bude velký víceboj. Pak nám přeji pokračující další výbornou spolupráci s naším zřizovatelem, s našimi profesními partnery a samozřejmě pedagogické úspěchy nejen ve výsledcích vzdělávání, ale i v soutěžích a přehlídkách odborných dovedností a v úspěšném začleňování našich absolventů do produktivní ekonomické sféry. Jejich uplatnitelnost považuji za daleko důležitější než faktor než třeba výsledek nějakého didaktického testu. A co si přeji nejvíce - aby nás řídily instituce a osobnosti s erudicí a znalostí regionálního školství, ne vždy se tak bohužel děje. A jak sleduji své okolí, tak nám všem přeji to pověstné dubové zdraví a normální zdravý pragmatický rozum, který se v určitých ohledech z naší společnosti začal vytrácet".

 

Mgr. Petra Hrnčířová, zástupce ředitele

×