10. 9. 2025

Technologové výroby potravin se budou těšit na páteční učební praxe

Budou se Technologové výroby potravin těšit na své páteční učební praxe?

10. 09. 2025

Jako každý školní rok pečlivě plánujeme průběh a náplň předmětu Učební praxe. V něm žáci nástavbového studia prohlubují své poznatky z teorie a též rozšiřují svůj profesní záběr na široké spektrum výroby potravin, nejčastěji od základních surovin.

Obor navštěvují žáci, kteří získali svůj výuční list v některém z potravinářských učebních oborů. Nejčastěji se jedná o Cukráře, Kuchaře-číšníky, Řezníky-uzenáře a Výrobce potravin se zaměřením na výrobu piva a sladu. Žáci díky absolvování odborných předmětů a praxí získají velmi dobrý přehled o činnostech v „sousedních“ oborech. Po absolvování studia se tak stávají cennými pracovníky pro své zaměstnavatele s širokým přesahem znalostí.

Pro žáky 1. ročníku jsou připraveny aktivity týkající se zpracování potravin živočišného původu: chov drůbeže, produkce a třídění vajec a následná konzervace vaječných hmot. Žáci se věnují také nejrůznějším druhům masa, které tvoří důležitou součást jídelníčku, a to i v racionální výživě. Činnosti jako bourání masa, porážka či expedice nezůstanou utajeny zrakům našich žáků.

„Průběžně vyrábíme nejrůznější masné výrobky: polokonzervy, klobásy nebo ve vánočním období vinnou klobásu,“ komentuje činnosti mladých technologů VUOV Milan Novák.

„Velmi oblíbené jsou také exkurze do firem zabývající se výrobou fermentovaných masných výrobků a sušených mas. Zajímavé je nejenom zpracování ryb, ale i jejich vlastní chov, který se za posledních několik staletí příliš nezměnil. Produkce mléčných výrobků je neméně zajímavá, vyrábíme především jogurty, máslo nebo sýry. A sladkou tečkou ke konci školního roku je vytáčení medu se vším, co k tomu patří,“ shrnuje činnosti svých žáků M. Novák.

Žáci druhého ročníku se v prvním pololetí naučí zpracovávat ovoce, zeleninu a další suroviny z vegetační sezóny na polotovary, hotové výrobky či inovují klasické receptury.

„Jazýčky žáků při senzorickém hodnocení hýčkají kečupy, kvašená a sterilovaná zelenina, džemy a povidla, šťávy a mošty. Tyto výrobky jsou potom v rámci další výuky začleňovány do dalších výrobků, které všichni známe jako výrobk slavnostní či speciální,“ komentuje činnosti ZŘ Jiří Zahradník.

K tomu si potřebují osvojit základy cukrářských, pekařských, kuchařských a dalších potravinářských technologií. A to nejenom ve školních odborných dílnách, ale i během odborných exkurzí. Žáci tak poznají výrobky mlýnů, pivovarů, cukrovarů, vinařství, moštáren, výrobců řady slaných a sladkých produktů, koření, konzerv apod. Těmito různorodými činnostmi vzniká unikátní propojení školní a výrobní praxe, tzn. vlastní výrobky žáků vs výrobky průmyslové.

„Všechny tyto činnosti žáci na konci studia zúročí během praktické maturitní zkoušky. Při ní prezentují svoji písemnou část a výrobky, které podle tohoto podkladu zhotovily. Uspět ve zkoušce tedy znamená umět skloubit teorii a praxi a též svoje činnosti obhájit,“ popisuje průběh zkoušky Jiří Zahradník.

Věříme, že tento školní rok učební praxe přinesou budoucím technologům radost z poznávání a podpoří jejich profesní rozvoj.

 

Mgr. Jiří Zahradník, zástupce ředitele

×