Aktuality v měsíci: DUBEN 2020

SOUTĚŽ S VŮNÍ TRADICE I PERNÍKU LETOS TAKÉ V KARANTÉNĚ…

30. 04. 2020

  Psal se 19. březen. Pokud bychom neměli rok 2020, kdy nás zastihla povinná karanténa, zúčastnila by se Střední škola technická a řemeslná Nový Bydžov tradiční soutěže odborných dovedností, kterou pod názvem „Kouzlení z perníku“ pořádá Střední školou gastronomie a služeb Nová Paka. 

  Více o letošní plánované účasti a soutěži prozradila Veronika Větrovská, vedoucí střediska praktického vyučování v Chlumci nad Cidlinou.

  „Pro letošní ročník jsme se přihlásili do kategorie, kde by byla hodnocena hotová kompozice na téma „Kniha - zdroj poznání“. Bylo to krásné a bohaté téma, kde je soutěžící limitován pouze maximální velikostí kompozice a kreativita je na každém zúčastněném“.

  S vyhlášeným tématem si poradila naše instruktorka a spolupracovnice Pavla Závodná a s nadšením se pustila do této osobní výzvy. Její pečlivá práce na tomto výrobku trvala více jak 30 hodin. 

  „Oceňuji trpělivost, pečlivost a přesnost, se kterou svůj  krásný voňavý perníkový výrobek s příchutí koření připravila. O to více mne mrzí, že se letošní ročník soutěže nemohl uskutečnit, ale ráda se podělím s kýmkoliv o tuto soutěžní kompozici, která bude zdobit výstavní vitrínu školy a dělat radost příchozím“, říká Veronika Větrovská.

  Mnozí si připomenou dobu, kdy jsme jako malí s maminkou vyráběli a pekli perníčky, malý voňavý dárek, kterým vždy uděláme radost a vykouzlíme úsměv, vyjádříme své city, nebo jen tak potěšíme. Pečení perníčků je krásná stará lidová tradice, která neodmyslitelně patří k naší historii. 

Tak co si nejen v době velikonoční či jiné obdobné nějaké ty voňavé perníčky s příchutí koření doma neupéct? 

správa webových stránek




Ve školních dílnách SŠTŘ se stavějí závodní auta

30. 4. 2020

O dalším projektu, který vzniká ve spolupráci zapsaného spolku TH MOTORSPORT a Střední školy technické a řemeslné Nový Bydžov, hovoří učitel odborného výcviku a odborných předmětů SŠTŘ Nový Bydžov Tomáš Hovorka, DiS. „V nově zrekonstruovaných prostorách dílen Střediska praktického vyučování Nový Bydžov-Švarcava se v rámci výuky věnujeme nejen opravám vozidel, ale ve spolupráci s TH MOTORSPORT tu vznikají a servisují se vozidla určená pro různé odvětví automobilového sportu. Že jsme v minulém roce dostavěli a zprovoznili vozidlo SUZUKI JIMMY určené pro vytrvalostní závody v OFFROAD maratonu už asi víte, ale co pravděpodobně netušíte, je skutečnost, že v současné době vzniká v dílnách další závodní vůz. Tentokrát se jedná o OPEL TIGRA. Tento malý a lehký automobil je určený především k závodům na zpevněném povrchu, například automobilový slalom, rallye cross a podobně.“ Tomáš Hovorka je absolventem technických oborů SŠTŘ Nový Bydžov, dále studoval na VOŠ a SPŠ Rychnov nad Kněžnou, následně pracoval v SŠTŘ Nový Bydžov a poté jako mechanik RALLYE TEAMU ŠKODA AUTO Mladá Boleslav. Po této skvělé zkušenosti se tedy opět věnuje vzdělávání mladé automobilové generace.


Jak vůz postupně vznikal, na to se Tomáše Hovorky ptáme dále:

„Prvním krokem je vždy vystrojení karoserie do holého stavu. Odstraní se veškeré obložení interiéru a sériová sedadla. Tato část je nutná pro instalaci všech bezpečnostních prvků. Následujícím krokem je instalace bezpečnostní konstrukce. Dalším bezpečnostním prvkem je montáž anatomického sedadla, včetně odpovídajícího uchycení a samozřejmě bezpečnostních vícebodových pásů. Všechny tyto kroky musí odpovídat bezpečnostním předpisům FIA pro automobilové závody. S aktuální verzí předpisů se měli možnost seznámit studenti při výrobě ochranné konstrukce. Výborně se jim při této činnosti hodil již dokončený svářečský kurz na svařování v ochranné atmosféře CO2“, říká Tomáš Hovorka.


Instalovali jste tedy všechny bezpečnostní prvky, co následovalo?

„Po instalaci všech bezpečnostních prvků následovalo oživením motoru, zhotovení elektroinstalace a montáž přístrojového vybavení. V tomto kroku se naši autoelektrikáři a automechanici seznámili s další zajímavostí a tou je programovatelná jednotka pro řízení vstřikování motoru. Další věc, na kterou jsme se zaměřili, byly jízdní vlastnosti. Nezbytnou částí byla montáž výkonnějších brzd a tlumičů pérování, které umožní vozidlo lépe ovládat a bezpečně zastavit i v náročných situacích.“   


Ptáme se tedy, jaké je vlastně využití pro toto vozidlo?  

„SSTŘ ve spolupráci s TH MOTORSPORT plánuje seriál závodů v automobilovém slalomu, kde umožní vybraným studentům, změřit své schopnosti za volantem, se svými spolužáky na jednotné trati a s jednotným autem. Vše je pouze o šikovnosti v rukou. Více se brzy dozvíte v dalším článku“, uzavírá trochu tajemně Tomáš Hovorka. 

správa webových stránek

Žáci 1. ročníků absolvovali Kurz sportu a pobytu v přírodě

14. - 18. 06. 2021

Pět dní plných aktivit a krásného počasí si užili žáci prvních ročníků, kteří strávili svůj Kurz sportu a pobytu v přírodě v areálu Tesla Horní Bradlo.
Hned první den byl nabitý programem. Kluci a holky absolvovali orientační běh v blízkém okolí našeho dočasného útočiště. Další dny vyrazili žáci společně s učiteli na celodenní turistický výlet na vodní přehradu Seč. Cesta přinesla slušných 24 km. Vzhledem k počtu účastníků - téměř sto - byli účastníci zájezdu rozděleni na polovinu a šlo se ve dvou dnech. Mezitím v táboře proběhlo velké množství sportovních aktivit - softball, fotbal, tenis, lakros, frisbee, brännball, plavání v bazénu. Poslední večer jsme si užili i tradiční táborový oheň.
Celý kurz utekl velmi rychle, a to díky krásnému počasí a především perfektnímu přístupu a chování všech žáků.
Poděkování jistě patří i pedagogickému dohledu: Petru Motyčkovi, Alexandře Kaplanové, Andree Kaplanové, Daně Žďárské, Ondřeji Kolářovi, Davidu Hamákovi, Jiřímu Wágnerovi a Petře Hrnčířové.

Mgr. Petra Hrnčířová, vedoucí učitelka teoretického vyučování Hlušice


S vedoucím střediska SŠTŘ Na Švarcavě Pavlem Novákem nejen o projektu Jules Horowitz

20., 04. 2020

Učitel odborného výcviku SŠTŘ Nový Bydžov a vedoucí střediska praktického vyučování Nový Bydžov – Na Švarcavě Pavel Novák se zamýšlí nad současnou dobou kolem nás …

„V dnešní době je z důvodu pandemie naše činnost omezena a lidstvo se snaží překonávat její úskalí. Podíváme-li se ale do minulosti, není tato pandemie zdaleka tak zásadní jako ty předešlé, kdy miliony lidí na celém světě v jejím důsledku umíraly.
https://www.novinky.cz/historie/clanek/historie-nejvetsich-pandemii-mor-a-nestovice-se-vracely-po-staletich-40319922

Máme velké štěstí, že žijeme v  době, kdy je u nás zdravotnictví na vysoké úrovni.  Pandemie prověřila jednotlivé státy nejen z hlediska zdravotnictví, ale i z morálky lidí. Rouška jako symbol této morálky není jen na ochranu, ale i důkazem zodpovědnosti za sebe i druhé“, říká Pavel Novák.

Jak Vy osobně prožíváte současnou dobu, která doslova pohltila celou naší republiku?

„Mám teď více času na rodinu – i když se přiznám, že dvě malé děti v panelovém domě mě občas přivádějí k šílenství. Snažíme se – pokud je to jen trochu možné – s manželkou a dětmi vyjíždět nejlépe na zahradu nebo do lesa, mimo město pak pro načerpání nových sil. Paradoxně mi celá tato situace dovolila trochu se zastavit, zavzpomínat na minulost a zrekapitulovat dosavadní pracovní úspěchy. O jeden z nich bych se s vámi rád podělil.“

Pojďme se tedy podělit …

„Vraťme se tedy zpátky do roku 2012, kdy jsem měl možnost podílet se na výrobě součástí budovaného jaderného reaktoru Jules Horowitz, Francie (Cadarache).  V té době už jsem měl vystudovaného mezinárodního svařovacího technologa a byl jsem pověřen dozorem nad výrobou.“

Přibližte nám, prosím, tento projekt.

„Něco málo tedy o projektu - JHR (Jules Horowitz Reaktor) je mezinárodní projekt koncepce a výstavby nového vysoce výkonného jaderného reaktoru pro výzkum v oblasti materiálů a jaderného paliva o výkonu 100 MW. Výstavbu JHR zajišťovalo mezinárodní konsorcium zahrnující výzkumné instituce a velké průmyslové organizace z Francie, Belgie, Finska, Španělska, Švédska, Japonska, Indie a České republiky. Garantem a koordinátorem české dodávky byla ÚJV Řež, a.s.,  kde se nachází několik výzkumných reaktorů. Díky dobré pověsti výzkumných pracovníků a konstruktérů Centra výzkumu Řež s.r.o., získala Česká republika možnost dodat do stavební fáze JHR jeho důležitou součást, a to tzv. horké komory, které se vyráběly ve firmě, kde jsem pracoval.“

Jaká byla Vaše úloha v tomto hodně zajímavém a sofistikovaném projektu?

„Bylo jasné, že tato zakázka bude hodně obtížná nejen pro její velké požadavky na kvalitu svarových spojů, materiálů a přesnosti. Ale i z hlediska svařování - něco výjimečného. Dokumentace byla tak objemná, že se váhově srovnala s váhou výrobku J Zákazník - AREVA (Francie) se později přihlásil i do tendru dostavby jaderné elektrárny Temelín.
Mě, jako pověřený svařovací dozor ve firmě nejprve čekala kvalifikace postupu svařování. Jde především o to, jakými parametry budete části materiálu svařovat. Nedílnou součástí je mít dostatečně kvalifikovaný svářecí personál. Za dozoru svařovacího technologa a certifikačního orgánu např. TUV Rheinland, TUV Nord se nejprve zavaří požadované zkoušky, kde jsou zaznamenány parametry svařování a z toho se vypočítá vnesené teplo do základního materiálu. Zkušební vzorky poté prochází nedestruktivními zkouškami a poté i destruktivním zkoušením v laboratoři, kde jsou nařezány na normalizované rozměry. Poté projdou trhacími zkouškami, kde se například zkouší poměrné prodloužení mez kluzu, mez pevnosti, tažnost, elastická a plastická deformace. Když parametry vyjdou dobře, zkoušky jsou hotové a my na základě naměřených hodnot vytvoříme dokument Specifikace postupu svařování, který má každý svářeč jako návodku a postup, aby spoj byl v požadované kvalitě.“

Co bylo dále a jak vše skončilo?

„Po splnění požadovaných zkoušek přišla na řadu výroba. Byla plná úskalí, improvizace, velkého odhodlání i časového obětování. Nakonec se vše podařilo a pro mě to byla z hlediska svařování největší věc v mém životě. Dalo mi to hodně zkušeností - nejen pracovních. A hlavně dobrý pocit. A ten je někdy víc než peníze.“ 


redakce webových stránek

Rozhovor s učitelkou odborného výcviku oboru Kuchař-číšník Lenkou Vopátkovou

20. 04. 2020

Paní Lenka Vopátková pracuje již druhý rok jako učitelka odborného výcviku oboru středního vzdělání Kuchař-číšník. Vedle své dosavadní bohaté praxe včetně výkonu pozice vedoucí školní jídelny se v současné době pohroužila i do závěrečné etapy svého pedagogického studia.
Jak hodnotí Lenka Vopátková své působení v SŠTŘ a co říká na problematiku oboru Kuchař-číšník?

Zkuste nám, prosím, přiblížit výuku oboru Kuchař-číšník v SŠTŘ.

 „Obor, kde vyučuji praktickou část, je určen pro žáky připravující se na výkon povolání kuchař nebo číšník ve všech formách gastronomických provozů. Příprava v tomto učebním oboru zahrnuje teoretické a praktické vyučování, které probíhá ve středisku praktického vyučování v Chlumci nad Cidlinou v čtrnáctidenních cyklech střídání teorie a praxe. Toto středisko je nově zrekonstruováno a vybaveno moderní technologií té nejvyšší úrovně pro současnou gastronomii. Jsou zde upravené prostory jak pro teoretickou výuku, tak i pro praxi. Vše bylo otevřeno a zprovozněno v září 2020.“

Jak probíhá také Vámi vyučovaný odborný výcvik?

Žáci získávají a osvojují si techniku posuzování potravin z hlediska složení a kvality. Učí se používat potřebný inventář, sestavují jídelní lístky a nápojové lístky podle gastronomických pravidel. Vaří pokrmy dle receptur, které si nanormují. Připravují a upravují pokrmy pro bankety, recepce, rauty, oslavy, plesy, svatby, osvojují si obsluhu ve stravovacích provozech, společenské chování a vystupování. Na každý z těchto oblastí má škola svého specialistu z řad pedagogů, využíváme i služeb odborníků z praxe.“

SŠTŘ také provozuje několik obchodních míst, jak se na jejich provozu podílíte?

„Pro veškeré naše prodejny vyrábíme v skupině odborného výcviku několik druhů obložených chlebíčků, různé saláty, obložené housky či bagety“.

Jaké Vy osobně vidíte základní předpoklady pro výkon práce kuchaře?

„Předpokladem pro úspěšný výkon povolání kuchař je dobré vyučení, smysl pro čistotnost, estetické cítění v duchu pravidla „talíř je pro kuchaře jako plátno pro malíře“, pracovitost, schopnost si samostatně si organizovat práci. Řekla bych rovněž, že podstatné jsou vrozené vlastnosti jako přesnost, chuťové a čichové rozlišovací schopnosti nebo obratnost prstů a rukou.“

Jaké vzdělání vlastně žák oboru Kuchař-číšník získá?

„Tento obor s výučním listem je po třech letech studia ukončen závěrečnou zkouškou, která se skládá ze tří částí, písemné, praktické a ústní. Velkou výhodou pro absolventy je, že si mohou dále zvyšovat kvalifikaci v nástavbovém dvouletém studiu oboru Technologie potravin, který je rovněž vyučován v SŠTŘ. Systém středního vzdělání 3+2, kdy žák získá výuční list i maturitní vysvědčení, je velmi efektivní. Další možností je získání několika odborných certifikátů v barmanském kurzu, v kurzu studené kuchyně nebo třeba v kurzu baristy.“

Co byste řekla na závěr?

Absolvent oboru Kuchař – číšník je komplexní pracovník s odborným vzděláním a v případě snahy i s velkými dovednostmi k profesionálnímu vykonávání tohoto povolání. Uplatní se ve všech typech stravovacích služeb, ovládá techniku a přípravu běžného sortimentu teplé a studené kuchyně. Prostě je nositelem sloganu, že vše hezké souvisí se spokojeností lidského žaludku.“

 

 redakce webových stránek

Letošní otázky kolem maturit očima maturantů ...

14. 04. 2020

Maturita okem letošních maturantů - názory zaznamenala 9. dubna 2020 Mgr. Petra Hrnčířová…

 V poslední době se prakticky denně v médiích objevuje téma maturitních zkoušek. Budou? Nebudou? Jak to bude dál?

Zeptala jsem se 3 letošních maturantů (nechtěli být jmenováni), kterých se daná situace týká nejvíce, jak se chystají, jak se cítí…

 

Jak se v současné chvíli připravuješ na maturitu?
„Momentálně se připravuji na maturitní zkoušku klasicky samostudiem, to znamená, že knížky (rozbory) mám vypracované v počítači ve Wordu a snažím se to pořád pročítat a zkoušet si, co si pamatuji a co ne“.

„Plním úkoly zadané od učitelů a chodím na doučování z matematiky“.

 „V tuto chvíli se na maturitu připravuji tím, že plním úkoly, které mi zadají učitelé. Postupně si opakuji nějaké věci k maturitě“.

 

Jaký máš pocit v této chvíli, když vlastně doposud nevíš, jestli budeš nebo nebudeš konat maturitní zkoušku?

„Pocity? Učím se dál, nespoléhám na to, co bude, jestli nám ji udělí dle vysvědčení, nebo budou zkoušky, dále se učím doma a jsem připraven zkoušku složit, pokud tedy budou“.

„Pocity jsou smíšené. Člověk neví, jestli se má či nemá učit, jestli mu to k něčemu bude či nebude“.

 „Cítím se z toho velmi v rozpacích, protože nám nikdo nedokázal říci, jestli maturovat budeme, nebo ne. Byla bych ráda, kdyby už konečně tuto otázku někdo zodpověděl, jestli se ještě v tomto školním roce do školy vrátíme, nebo ne. Zda budeme maturitní zkoušku skládat, nebo ji získáme z průměru známek za poslední 3 vysvědčení“.

 

Jak vnímáš, že byla zrušena písemná maturitní zkouška?

„Vůbec mi to nevadí, aspoň máme více času a můžeme se více soustředit na ústní a didaktickou část“.

„Vnímám to dobře. Je to ulehčení MZ. A docela jsem se bála, aby se tam neukázala témata, co by mi dělala problém napsat“.

 „Zrušení písemné části mi nevadí, velmi mi to ulehčilo přípravu v tomto nelehkém období“.

 

Vadilo by Ti, kdyby se MZ úplně zrušila?

„Vadilo, protože jedna věc je, že už teď se připravuji a přišlo by to vniveč, druhá věc je, že pro svoje budoucí zaměstnání je maturita potřebná a rád bych co nejdříve začal pracovat“.

 „Nevadilo, ale bylo by to nefér vůči ročníkům před námi. Ale s ohledem na dnešní situaci by mohly být maturity udělány lehčí“.

„Určitě by mi to nevadilo, pouze by mě mrzela snaha učitelů, kteří se s námi připravovali a my tedy nemohli předvést, co jsme se za ty 2 roky naučili“.

  

Kdyby vám byla uznána maturitní zkouška na základě známek z posledních 3 vysvědčení - myslíš, že to bude mít vliv na to, jak vás budou vnímat potencionální zaměstnavatelé?

 „Myslím si, že pokud člověk dokáže vnímat a rozpoznávat charaktery lidí, tak ať s maturitou udělenou nebo ukončenou zkouškami pozná, kdo je jak schopný, jen hlupák na tom bude lpět“.

 „Určitě to bude mít špatný vliv na naše budoucí zaměstnání. I když my bychom za to nemohli“.

 „Doufám, že to žádný vliv mít nebude. Nikdo z nás to nevymyslel, a tedy za to nemůžeme“.

 Nezbývá nám, než doufat, že brzy budeme vědět více.


redakce webových stránek

Historický přehled výsledků soutěží žáků oboru Opravář zemědělských strojů

14. 04. 2020

Pohled do historie výsledků soutěží odborných dovedností
žáků oboru Opravář zemědělských strojů

SŠTŘ Nový Bydžov 2004 - 2019

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  Obor středního vzdělání s výučním listem Opravář zemědělských strojů má ve Střední škole technické a řemeslné velmi dlouhou tradici. První absolventi tohoto oboru převzali výuční listy již v druhé polovině 90. let minulého století v kulturním domě v Hlušicích, kde byly vždy v červnu předávány výuční listy absolventům tehdejšího Středního odborného učiliště Hlušice, později Střední školy technické a řemeslné Hlušice.

  Žáci tohoto technického a zemědělského oboru se postupně začali zúčastňovat různých oblastních i národních kol soutěží odborných dovedností. 
  Z nich má největší tradici v Hlušicích jednoznačně jízda zručnosti s traktorem a s vlekem. Letos byly do Královehradeckého a Pardubického regionu rozeslány pozvánky na jubilejní 20. ročník, bohužel na něj si ovšem musíme ze známých důvodů minimálně do začátku nového školního roku počkat.

  Metodická komise výuky oboru Opravář zemědělských strojů pro Vás připravila ucelený historický přehled výsledků soutěží odborných dovedností žáků oboru Opravářů zemědělských strojů ze SŠTŘ Nový Bydžov, dříve ze SŠTŘ Hlušice a SOU Hlušice.

Obor Řezník – uzenář vyučovaný v SŠTŘ Nový Bydžov přináší žákům řadu výhod

  I ve školním roce 2020/2021 bude otevřen v SŠTŘ Nový Bydžov obor Řezník-uzenář, jehož výuku zajišťují odborníci z praxe s odpovídajícím vzděláním. 
  Výuka probíhá v nově zrekonstruovaném středisku potravinářských oborů v Chlumci nad Cidlinou, vlastní odborný výcvik koná žák podle svého zájmu a možností většinou blízko místa bydliště ve vybraných provozech smluvních partnerů školy. Škola spolupracuje zejména se společnostmi MASO Jičín, Podkrkonošská uzenina Bělá U Staré Paky, Řeznictví Motyčka v Novém Bydžově, Rybářství Chlumec nad Cidlinou, divize TORO Hlavečník, SKALIČAN Česká Skalice, Řeznictví Soukupovi Jilemnice a s řadou dalších partnerů.
  Ubytování je pro dojíždějící žáky zajištěno v domově mládeže, který je plně vybaven. Žáci mohou podle svého uvážení také dojíždět do školy přímým spojem, dostupnost dopravními prostředky je velmi dobrá. 
  Střední škola technická a řemeslná obdržela v roce 2020 certifikát od Českého svazu zpracovatelů masa za velmi dobrou kvalitu výuky jako jedna ze čtyř středních škol v České republice.
  Je třeba rovněž zdůraznit, že obor Řezník-uzenář spadá mezi dotované obory Královéhradeckého kraje. Žák prvního ročníku získává každý měsíc částku 300 Kč, žák druhého ročníku každý měsíc 400 Kč a žák třetího ročníku 500 Kč. V případě, že žák získá na konci prvního ročníku svým příkladným studiem výborný prospěch z odborného výcviku, obdrží jednorázově částku 1500 Kč, na konci druhého ročníku při stejném kladném hodnocení potom 2500 Kč.
  Škola pravidelně pořádá zabijačkové hody, které připravují žáci se svými vyučujícími odborných předmětů a praktického vyučování.
  Pro vybrané schopné žáky nabízí škola stáž ve Finsku v jedné ze tří největších finských firem, ve společnosti SNELLMAN ve spolupráci s firmou K§K servis Brno. V této vyspělé severské zemi žáci získají nedocenitelné zkušenosti z praktického zpracování masa, poznají novou kulturu a za kvalitní práci jsou případně finančně ohodnoceni. Škola rovněž spolupracuje s firmou Řeznické potřeby Kučera, ve které je možný nákup řeznických potřeb se slevou.
  Další zahraniční zkušenost mohou žáci získat na stáži v Itálii, kde se učí výrobu místních specialit – například prchut šunky. 
  Mladí řezníci ze SŠTŘ porovnávají své znalosti a dovednosti z oboru v řadě soutěží odborných dovedností, které probíhají například v Poličce, ve Valašském Meziříčí, mezinárodní soupeření probíhá také na Slovensku, kde spolupracujeme se školou v Rimavské Sobotě. Týmy školy již dosáhly řady velmi pěkných výsledků.
  Během studia nabízí škola možnost získat certifikáty několika odborných potravinářských kurzech, zúčastňují se přípravy cateringů a kurzu studené kuchyně. 
  Škola pomáhá svým absolventům získat velmi dobré zaměstnání s vynikajícím platovým ohodnocením, uplatnění absolventů SŠTŘ na trhu práce je výborné.

  „Ruční práce řezníků je stále potřebná“, říká Jiří Zikmund, který jako absolvent školy pracuje nyní v SŠTŘ jako učitel odborného výcviku.

Jeho kolega Milan Novák, který rovněž pracoval v řeznické provozovně hypermarketu GLOBUS Pardubice, dodává: „Práce řezníka má i v dnešní přetechnizované době stále své nezastupitelné uplatnění. Vybavenost stroji může, a také to činí, práci lidem ulehčit, ale zručnost a schopnosti našich řezníků nenahradí. Proto příprava kvalifikovaných pracovníků na naší škole pro budoucnost má stále nezastupitelné místo.“

  „Ve světě již existují plně automatizované systémy zpracování masa. Ale ukazují na základě získaných zkušeností, že jsou extrémně nákladné a takto vybavené masozávody zaberou veliké prostory. Jsou tedy nákladné nejen na výstavbu, ale i na provoz. Chybí zde osobní odbornost daného jedince. Každý kus masa je jiný, a to vyžaduje lidský pohled na věc. Je zde nižší výtěžnost, kosti nejsou tak dobře a čistě opracované. Chrupavky a kloubní vaziva zůstávají v mase, které se následně musí znovu dočistit. Takovéto automatizované systémy jsou častěji využívané v masné výrobě, popřípadě na porážkách a jsou málo vhodné pro bourání masa. Nejčastěji se tento systém používá na kuřecí porážce, kde je potřeba zpracovat velký objem jatečných zvířat. V nejbližší době vzhledem k malým spotřebitelským odběrům je pro nás zatím obtížné zpracování hovězího a vepřového masa tímto způsobem. Velkou roli zde hraje rozdílná anatomická asymetrie zvířat, zejména ve vztahu k jednotlivým plemenům“, shodují se Jiří Zikmund a Milan Novák.

  „Osobně si myslím, že potravinářská moderní technika má svým způsobem budoucnost. Určitě budoucím řezníkům usnadní hodně náročné práce, ale domnívám se, že v blízké době řeznické řemeslo z důvodu automatizace a robotizace bude stále velmi žádané. Prostě řezník byl, je a bude potřeba“, s přesvědčením uzavírá tuto úvahu Jiří Zikmund. 

redakce webových stránek

Výjezdy žáků SŠTŘ v programu ERASMUS v tomto školním roce pozastaveny

06. 04. 2020

Vzhledem k nastalé situaci ve světě bylo nutné zrušit obě zahraniční aktivity našich žáků v Itálii, které měly být ve školním roce 2019/2020 v jarním období realizovány. 
„Již nyní je jasné, že bude po zrušené březnové stáži 8 žáků gastronomických oborů v severní Itálii nutné zrušit i květnovou část pro 19 žáků gastronomických a technických oborů v letovisku Milano Marittimo a jeho okolí“, říká Ing. Jiří Wágner, vedoucí zahraničních projektů Střední školy technické a řemeslné Nový Bydžov.
Jiří Wágner však dodává: „Žáci však nemusí být zklamáni. Oba běhy budou realizovány v náhradních termínech hned, jak to situace ve světě dovolí.“
Škola již nyní připravuje projekty na rok 2021.

Ing. Jiří Wágner DiS., učitel odborných předmětů 

Jaký je maturitní scénář pro rok 2020, odpovědi najdete v následujícím rozhovoru

04. 04. 2020

Zástupkyně ředitele SŠTŘ Nový Bydžov Jaroslava Kholová má ve své gesci maturitní zkoušky. Následující rozhovor s ní pak přibližuje, jaký scénář mají maturitní zkoušky připraven pro letošní termín.

Maturitní zkoušky v letošním školním roce proběhnou v případě květnového otevření škol ve zcela zvláštním režimu, přibližte nám ty nejzásadnější změny. Prý se také nebudou konat písemné práce z českého jazyka a z cizího jazyka?

MŠMT v závislosti na současné krizové situaci vydalo zákon o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020.

Pokud bude umožněna přítomnost žáků na vzdělávání ve středních školách nejpozději 1. června 2020, pak bude maturitní zkouška zahájena nejdříve 21 dnů po obnovení možnosti osobní přítomnosti žáků ve středních školách. Současně platí, že maturitní zkouška musí být zahájena nejpozději do 30. června 2020. Zákon tedy počítá s tím, že časové období, kdy bude reálně konána maturitní zkouška, nekončí dnem 30. června 2020, ale může v rámci školního roku 2019/2020 pokračovat i krátce po 30. červnu 2020 (platí nicméně, že konkrétní termín zkoušek bude záležet na tom, kdy pominou mimořádná opatření a bude opět povolena osobní přítomnost žáků ve středních školách). Termín konání nejdříve 21 dnů po obnovení možnosti osobní přítomnosti žáků ve škole byl zvolen mimo jiné z důvodu, aby měli žáci čas na opětovnou aklimatizaci na školní prostředí vzhledem dlouhé absenci.

Termíny, které nemohou být v mezidobí naplněny vůbec nebo s obtížemi (například odevzdání žákovského seznamu literárních děl do 31. března), budou posunuty. Konkrétní časové schéma konání maturitní zkoušky vyhlásí ministerstvo.

Pro maturitní zkoušku konanou podle tohoto zákona platí, že se skládá ze stejných zkoušek jako by se skládala maturitní zkouška konaná podle školského zákona. Výjimkou je však to, že ve společné části maturitní zkoušky se nebude v případě zkušebního předmětu český jazyk a literatura a cizí jazyk konat písemná práce.

Žák tedy bude konat maturitní zkoušku z těch zkoušek ze zkušebních předmětů společné části a zkoušek profilové části, které uvedl ve své přihlášce k maturitní zkoušce. Pokud má žák na základě podané přihlášky v jarním zkušebním období skládat v rámci opravné nebo náhradní zkoušky nebo opakování zkoušky pouze dílčí část společné části konanou formou písemné práce, pak tuto část nekoná a výsledná známka ze zkoušky z českého jazyka či cizího jazyka se bude počítat z výsledku didaktického testu a ústní zkoušky.

Co čeká ty maturanty, kteří jsou pro jarní část přihlášeni k opravnému termínu?

S ohledem na skutečnost, že nouzový stav byl vyhlášen v průběhu 2. pololetí, není možné aplikovat ta ustanovení, která počítají s tím, že maturitní zkoušku může dělat žák, který úspěšně ukončil poslední ročník středního vzdělávání. K maturitní zkoušce tak bude připuštěn každý žák maturitního ročníku, který v termínu v souladu se školským zákonem (tedy do 1. prosince 2019) podal úplnou přihlášku k maturitní zkoušce. Jedná se o žáky, kteří podali přihlášku “k prvnímu pokusu“, i o žáky, kteří budou konat opravnou či náhradní zkoušku maturitní zkoušky. Stejně tak budou zkoušky podle upravených pravidel konat ti, kterým bylo nařízeno opakování zkoušky podle § 82 školského zákona.

Vysvědčení za druhé pololetí posledního ročníku tedy není podmínkou konání maturitní zkoušky a otázku jeho vydávání MŠMT řeší společně s otázkou vydávání vysvědčení ve všech druzích škol. O způsobu hodnocení a vydávání vysvědčení bude MŠMT školy teprve informovat.

Tradicí je vždy tzv. svatý týden, jak tomu bude v letošním školním roce?

Žáky oblíbený svatý týden je ošetřen i v o tomto dokumentu a ředitel školy může dát žákům až 5 dní volna k přípravě na zkoušku. V současné době se žáci dlouhodobě osobně neúčastní výuky přímo ve škole, je tedy na úvaze ředitele, zda žákům toto volno poskytne.

Kdy vlastně maturant přestává být žákem školy?

Pokud žák zkoušku úspěšně vykonal, přestává být žákem školy dnem následujícím po dni úspěšného vykonání maturitní nebo závěrečné zkoušky. Pokud žák nevykonal zkoušku úspěšně, pak přestává být žákem školy dnem následujícím po dni neúspěšného vykonání maturitní zkoušky. Pokud se však poslední zkouška konala do 30. června 2020, pak platí, že bez ohledu na to, kdy vykonal zkoušku neúspěšně, přestává být žákem školy dne 30. června 2020.

V situaci, že žák neuspěl u komisionálního přezkoušení u náhradního způsobu vykonání zkoušky, pokud k němu musela škola z důvodu osobní nepřítomnosti žáka ve škole k 1. červnu 2020 přistoupit, pak takový žák přestává být žákem školy dnem následujícím pod ni konání tohoto komisionálního přezkoušení, nejdříve však 30. června 2020. Jde o nestandardní situaci, proto zákon dává možnost podat řediteli školy do 5 dnů ode dne, kdy přestali být žáky školy, žádost o opakování posledního ročníku.

Představme si skutečnost, že školy se v květnu neotevřou, případně se otevřou až v červnu nebo vůbec. Jak v tomto případě bude vlastně maturitní zkouška probíhat?

Pokusím se zjednodušeně vysvětlit situaci. Pokud by ani k 1. červnu 2020 nebylo možné, aby žáci byli osobně přítomni ve škole, zákon stanoví vykonání maturitní zkoušky náhradním způsobem. Jedná se o krajní řešení, nicméně MŠMT k němu přistoupilo s ohledem na jistotu maturantů a jejich dalšího profesního života (ať už přijímacího řízení na VŠ či návazností na trh práce).

Podmínkou pro úspěšné vykonání maturitní zkoušku náhradním způsobem, je to, že žák prospěl v prvním pololetí posledního ročníku, nebo se jedná o toho, kdo podal přihlášku k opravné nebo náhradní zkoušce. Pokud byl žák v pololetí klasifikován z některého předmětu známkou „pět“ nebo nehodnocen, je škola povinna ho komisionálně přezkoušet a škola mu poté upraví pololetní hodnocení. Pokud však žák ani při komisionálním přezkoušení nebude úspěšný, pak v prvním pololetí posledního ročníku neprospěl. Žák má však možnost opakovat ročník, požádat musí do 5 pracovních dnů ode dne, kdy přestal být žákem školy a škola musí žádosti vyhovět.

Samotné hodnocení na maturitním vysvědčení pak škola provede tak, že zprůměruje známky z obsahově shodných předmětů nebo předmětů, které mají přímou vazbu na zkušební předměty či zkoušky maturitní zkoušky (bude se týkat zejména odborných předmětů či

praktické zkoušky), na třech posledních vysvědčeních, na kterých tyto předměty figurují. Problematické situace, které by v souvislosti s vykonáním maturitní zkoušky náhradním způsobem nastaly, budou řešeny ve prospěch žáka. Hodnocení náhradním způsobem vykonává pouze škola. Do vysvědčení, ze kterých se budou vypočítávat známky na maturitní vysvědčení, se logicky nemůže počítat vysvědčení za druhé pololetí posledního ročníku, neboť žáci v současné době nemají standardní možnosti hodnocení výsledků svého vzdělávání. To však neplatí pro ty, kteří konají opravnou nebo náhradní zkoušku a za druhé pololetí závěrečného ročníku byli hodnoceni již dříve.

Zákon současně počítá i s tím, že žák chce z jakéhokoliv důvodu vykonat zkoušku standardním způsobem. Na jeho žádost se mu taková zkouška umožní v následujícím zkušebním období. V současnosti je předpokladem podzim 2020 a žák si pro tento termín podá novou přihlášku.

                                                                               ČASOVÉ SCHÉMA PRŮBĚHU MATURITNÍCH ZKOUŠEK       

redakce webových stránek

Žáci SŠTŘ glosují současnou situaci "Jde to i jinak, ale…"

04. 04. 2020

Současná situace ve školství plní každý den stránky novin. Někteří rodiče si pochvalují přechod na on-line výuku, jiní se hroutí pod náporem školních povinností, další řeší vhodnou či nevhodnou dávku úkolů na doma. Co na to říkají sami studenti naší školy? V rámci výuky českého jazyka dostali za úkol vypracovat slohové cvičení na téma „Moje coronavirové prázdniny“. Několik ukázek z prací 1. a 2. ročníku maturitního studia:

Sice jsem doma celé dny, ale musím se věnovat i jiným věcem než pouze škole. Snad už půjdeme brzy do školy a tato situace s koronou skončí. Tohle samostudium je horší než být ve škole.

Doma už se nudím, jen píšu úkoly, pořád jím, spím a maximálně vycházím se psem na procházku. Nikdy jsem si nemyslela, že se budu těšit do školy tak jako teď - schází mi kamarádi a celkově všechno, ale škola nebude otevřena v nejbližší době, takže nikdo neví, kdy se zase všichni uvidíme a budeme moci chodit ven a na všelijaké akce.

Tyto prázdniny byly neplánované. V úterý 10. 3. 2020 jsme se v dopoledních hodinách dozvěděli, že by se měli zavírat školy, kvůli nákaze, která k nám přicestovala z Asie. A tak se i stalo, od středy jsme zůstali doma a učitelé nám posílali úkoly. Nastalo samostudium, co si budeme povídat, radši bych seděla ve škole než se učit sama doma.

Vlastně přemýšlím i nad tím, že práce na zahradě také nebude špatná, aspoň den rychleji uteče a odreaguji se od učení a hlavně toho, že jsem izolovaná od svých kamarádů a známých. Je fakt, že v době sociálních sítí si jde volat i s videohovorem, ale osobní kontakt to nikdy nenahradí.

A jaký je můj názor na celou věc???? Raději budu chodit celé dny do školy a každý den se připravovat na vyučování, než toto, co musíme absolvovat. Mám strach o své blízké, a úplně o všechny, co mám ráda, ale když budeme všichni ukáznění a hlavně jeden k druhému ohleduplní, tak to všechno ve zdraví zvládneme. A pak už nám nic nebude bránit v kontaktu mezi sebou.

Nejprve jsme se začali všichni radovat, že nebudeme muset chodit do školy. Ale postupně, když jsme přišly na to, že bude domácí studium na dobu neurčitou, tak nás radost zcela přešla, neboť každý žák školy mi dá za pravdu, že teď v této situaci bychom dali cokoliv za to, abychom se mohli vrátit zpět do školy, věnovali se studiu s učiteli a pracovali podle plánu na celý rok.

Radovala jsem se, ale i přesto že se budeme muset učit doma a věnovat se škole. Ze začátku volna jsme neměli vůbec žádné úkoly, ale postupně čím déle jsme doma, tím více je úkolů, s čím jsem ale počítala. Jsou ale i dny, kdy nevím co dělat a velmi se nudím. Každý si přál nechodit do školy a například se pořádně vyspat nebo dělat věci, na které dřív moc nebyl čas. Ale postupně čím dál tím víc se těším do školy.

O čem dané řádky vypovídají? Že se někteří studenti naší školy těší na návrat do normálu. Že naše škola není jen nuceným místem pobytu. Že studenti oceňují i osobní přístup učitele a jeho práci. Potřebují kamarády, kolektiv, sdílení emocí s vrstevníky a potřebují i zdravou rivalitu a soutěž než jen z kontaktu se světem dospělých. Doufejme tedy, že konec tohoto pololetí zvládneme ve zdraví, s humorem i nadhledem včetně splnění všech povinností.

Mgr. Lenka Fleglová, učitelka všeobecně vzdělávacích předmětů

MOODLE, studování bez zábran, pohled pedagožky Jany Barešové

01. 04. 2020

"Studium žáka je pro nás nyní na prvním místě, je důležité neztratit s ním kontakt", konstatuje Jana Barešová, učitelka odborných předmětů a praktického vyučování ve Střední škole technické a řemeslné Nový Bydžov. 

"K tomu nám slouží vzdělávací systém MOODLE, který nám pedagogům umožňuje kontakt nejenom se samotným žákem, ale také s ostatními pedagogy a zákonnými zástupci žáků. Tento vzdělávací systém umožňuje předávat informace kdykoliv po celý den. Žáci a ostatní, kteří jsou zainteresováni na studiu v naší škole, jsou včas informováni o dění, ale je jim také umožněno plynulé studium", doplňuje Jana Barešová.

MOODLE jako e-learningový portál je platformou pro vkládání studijního materiálu podle osnov Školních vzdělávacích programů a plnění zadaných úkolů. Pedagog zadá podle oboru a předmětu podklady odpovídající osnovám a žák má pak dostatek studijních materiálů ke svému studiu.

"Výhoda je, že se mohou následně vzájemně spojit přes web kameru a jednotlivé nedostatky pak probrat. Žák tedy plní zadané úkoly, které vkládá do systému MOODLE, pedagog  je ohodnotí  a poskytne správné řešení.  Tato vzájemná interakce je velice důležitá, jelikož slouží jako zpětná vazba mezi žákem a pedagogem", popisuje způsob výuky na dálku pedagožka.

"Další důležitou složkou studia je odborná praxe žáků, kterou poskytujeme podle zvoleného oboru. Já mám na starost učební praxi pro žáky nástavbového oboru Technologie potravin. Při sestavování osnovy Školního vzdělávacího programu jsem vycházela ze související osnovy odborného teoretického vyučování a praxi se snažím plánovat tak, aby žáka upoutala a díky poznatkům se mohl dále rozvíjet v širokém spektru potravinářské profese. Právě období uzavření školy je takovým zkušebním kamenem, jak se i v oblasti praktického vyučování nezastavit", uzavírá Jana Barešová.


redakce webových stránek



Sport a tělesná výchova v pozadí situace, pomohou domácí aktivity?

01. 04. 2020

Sport a tělesná výchova jsou nyní výrazně omezeny na ryze domácí podmínky, tato důležitá součást kondice a imunity každého člověka prohrává nyní s ochranou před nákazou a se souvisejícími vládními nařízeními.
Nejinak tomu je i v SŠTŘ, jejíž tělovýchovná zařízení zejí prázdnotou. Ani tradiční tělovýchovné aktivity školy nezůstaly ušetřeny všech vnějších zásahů.
"Sportovní kurz 2. ročníků, který byl plánován na červen 2020, je už nyní zrušen v zájmu případné snížení ztráty ve výuce. Letos nás neuvítá ani Vltava, kam byl plánován vodácký kurz pro třídy 2. SOD a 1. DPZ. Je to škoda, protože pohyb a aktivity v této oblasti potřebuje naše mladá generace jako sůl", říká David Hamák, učitel tělesné výchovy v SŠTŘ.

V případě, že škola bude otevřena a aktuální situace bude příznivá, červnový kurz 1. ročníku na téma "Sport a pobyt v přírodě" se bude škola snažit udržet.
"Tradičním místem této naší aktivity je Horní Bradlo a zdejší nádherná příroda", konstatuje David Hamák.

Dny uzavření školy využije kolektiv pracovníků k úklidu a údržbě sportovních zařízení školy. Proběhl generální úklid a dezinfekce sportovní haly hlušického centra, to samé proběhlo ve skladech sportovního vybavení a kabinetech.
"V rámci další údržby bude v Novém Bydžově v ulici Dr. M. Tyrše 112 ve dnech 14-16. dubna 2020 proveden úklid pískového hřiště na plážový volejbal a fotbal a hrací plocha bude zakryta ochrannou plachtou o rozměrech 24 x 14 metrů. Vedle toho provedeme vyčesání povrchu s umělou trávou na hřišti v tomto areálu, bude dosypán a rozvrstven granulát. Plánujeme i nátěr mantinelů a další drobnou údržbu", plánuje další práce David Hamák, kterému také jako mnoha dalším hodně chybí zrušené sportovní soutěže.
Populace, která nesportuje, je bohužel stále méně imunní vůči jakémukoliv vnějšímu vlivu včetně virových nákaz.


https://www.youtube.com/watch?v=BS8899iTFeshttps://www.youtube.com/watch?v=BS8899iTFes

redakce webových stránek

Nabídka brigády - zavádění chmele ve společnosti AGECO Dušníky

Firma AGECO, spol. s r. o., nabízí práci při zavádění chmele na pozemcích u obce Dušníky s předpokládaným termínem zahájení v týdnu od 27. dubna 2020.

Ubytování je zajištěno přímo u chmelnice v prostorách nové ubytovny. V ubytovně se nachází šest šestilůžkových pokojů se sociálním zařízením.

PODMÍNKY:

Denní norma daná managementem společnosti je 800 instalací drátů.

Dvě možnosti ocenění práce: 

a)     - denní průměr do  1 000 drátů se počítá 0,45 Kč  

b)     - denní průměr nad 1 000 drátů se počítá 0,80 Kč

To znamená, že pokud si chce pracovník vydělat větší obnos peněz, musí každý den udělat cca 1250 drátů, aby měl za den výdělek cca 1 000,- Kč.

Pracovní doba našich žáků v minulých letech byla od 8:00 do cca 16:00 hodin. Tato pracovní doba byla vázána na dopravu žáků z ubytovny v Kralupech nad Vltavou. Pokud budou žáci ubytovaní přímo u chmelnici, může být pracovní doba libovolná. 
V případě zájmu škola zajistí dopravu.

Případní zájemci se mohou hlásit u vedoucího učitele odborného výcviku Dobroslava Šmidrkala, email sstrnb.smidrkal@seznam.cz, telefon 604 251 063.

redakce webových stránek

Malé ohlédnutí za výsledky žáků SŠTŘ Nový Bydžov v soutěži AUTOOPRAVÁŘ JUNIOR

01. 04. 2020


Malé ohlédnutí za výsledky žáků SŠTŘ Nový Bydžov v soutěži AUTOOPRAVÁŘ JUNIOR 

Petr Kmínek, Martin Konáš, Jaroslav Frank, Karolína Jiřičková a Milan Dufek to je výčet žáků, kteří  reprezentovali v posledních pěti ročnících SŠTŘ Nový Bydžov v soutěži odborných dovedností AUTOOPRAVÁŘ JUNIOR. Připomeňme si jejich výsledky v této oblíbené a mezi odborníky velice sledované soutěži :
2016 Petr Kmínek 4. místo - v roce 2016 reprezentoval SŠTŘ Nový Bydžov Petr Kmínek, mezi 28. finalisty podal Petr vynikající výkon a pouze o jediný bod skončil pod stupni vítězů. Možná, že příprava na soutěž a zkušenosti ze samotné soutěže dopomohli Petrovi k jeho současnému zaměstnání - vedoucí autoservisu Havex v Nové Pace.
2017 Martin Konáš 9. místo - v roce 2017 reprezentoval SŠTŘ Nový Bydžov Martin Konáš. Také Martin podal v obrovské konkurenci velmi dobrý výkon a mezi nejlepšími žáky z celé republiky skončil na 9. místě.
2018 Jaroslav Frank 6. místo - v roce 2018 reprezentoval SŠTŘ Nový Bydžov Jaroslav Frank. Jaroslav se prezentoval velmi dobře především v poznávací části soutěže, kde patřil k nejlepším z celého startovního pole.
2019 Karolína Jiřičkově 8. místo - v roce 2019 reprezentovala SŠTŘ Nový Bydžov Karolína Jiřičková. V živé paměti určitě máme loňské skvělé vystoupení Karolíny, která jako jediná slečna v soutěži obsadila krásné 8. Místo. Karolína podala famózní výkon v praktické části soutěže, ve které byla nejlepší ze všech soutěžících, za což sklidila obrovské uznání od pořadatelů a odborné veřejnosti.
2020 Milan Dufek ? - právo reprezentovat naší školu v letošním ročníku si druhým místem v krajském vybojoval Milan Dufek. Můžeme se jenom domnívat jak by si vedl Milan v celostátním finále, ale vzhledem k jeho velmi dobrým znalostem, pracovitosti a dobrým komunikačním schopnostem měl určitě předpoklady atakovat stejně jako předchůdci umístění v TOP 10.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Několik informací o soutěži odborných dovedností AUTOPRAVÁVÁŘ JUNIOR :
Pořadateli soutěže jsou Ministerstvo školství a Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel
Soutěží se ve čtyřech kategoriích : AUTOMECHANIK, AUTOLAKÝRNÍK, AUTOKLEMPÍŘ a AUTOTRONIK
Soutěž je tříkolová : školní kola, krajská kola, celostátní finále
Do soutěže se každoročně zapojuje více jak 100 středních škol a kolem 3000 žáků
Finále soutěže se koná v prostorech Servisního a tréninkového centra ŠKODA AUTO v Mladé Boleslav
Finálové klání má tři části - teoretický test, poznávací část a praktická část 
Finále v kategorii automechanik se účastní 28 žáků, vždy 2 nejlepší z každého kraje
V roce 2020 měl proběhnout již 26. ročník této soutěže

Aleš Novák, vedoucí učitel odborného výcviku