Projektová hodina - příprava kynutého těsta
28. 02. 2023
Žáci 1. ročníků oboru Opravář zemědělských strojů již pracují na zakázkách ve školním agroservisu
28. 02. 2023
Pod odborným dozorem mistrů odborného výcviku Martina Kopřivy, Ondřeje Zelinky a Pavla Vašáka žáci pronikají do tajů opravdové, někdy i dost "zamazané opravařiny." Na tuto činnost žáci budou následně na SŠTŘ Nový Bydžov navazovat ať již v prostorách školních dílen, nebo v dílnách celé řady smluvních partnerů školy, díky nimž se žáci seznámí s tou nejmodernější zemědělskou technikou a nejmodernějšími způsoby současného zemědělství. Všichni pedagogové i žáci, kterých je ve škole velký počet, netrpělivě vzhlížejí k brzkému zahájení stavby nových dílen ve výukovém centru v Hlušicích.
Dobroslav Šmidrkal vedoucí SPV Hlušice a vedoucí učitel odborného výcviku
Filip Dytrych vítězem krajského kola soutěže AUTOMECHANIK JUNIOR!!!
28. 02. 2023
V úterý 28. 2. 2023 se v servisním a tréninkovém centru ŠKODA AUTO Mladá Boleslav uskutečnilo krajské kolo soutěže AUTOMECHANIK JUNIOR. Naši školu reprezentovali žáci třetího ročníku oboru Automechanik Filip Dytrych a Matěj Válek. Oba kluci po celý den předváděli vynikající výkony. Hned v první části soutěže, což byl test z oblasti elektromobility, si kluci vypracovali náskok, který v poznávací části soutěže (díly brzdové soustavy, motoru a převodovky, osvětlení vozidel, klimatizace) a praktické části soutěže (diagnostika zážehového a vznětového motoru, výměna a vyvážení pneu, oprava motoru) dále navyšovali. Na konci soutěže měli Filip s Matějem na svém kontě shodných 252 bodů, na bronzovém stupínku byl zástupce Střední průmyslové školy Hronov Martin Peukr se ziskem 234 bodů, 4. místo patřilo zástupci SOŠ a SOU Vocelova HK Petru Glsaserovi s 228 body a na 5. místě figuroval s 220 body David Martečík, také ze SOŠ a SOU Vocelova HK. O vítězství Filipa Dytrycha a jeho postupu do celostátního finále soutěže AUTOMECHANIK JUNIOR, které se uskuteční také ve ŠKODA AUTO Mladá Boleslav v termínu10. - 12. 4. 2023, rozhodl větší počet získaných bodů v praktické části soutěže.Aleš Novák, zástupce ředitele a učitel odborných předmětů
Školní soutěž svařování
27. 02. 2023Dne 27. 2. 2023 proběhla školní soutěž ve svařování mezi vybranými žáky z tříd 2. ABN, 2. ZD a 2.AE. Soutěžící absolvovali, jak zkoušku praktickou (tupý svár v poloze svislé) na plechu o tloušťce 8mm, tak i zkoušku teoretickou (test z technologie, test z bezpečnosti). Vítězové soutěže byli nominováni na mezinárodní svářečskou soutěž Zlatý pohár Linde pro metodu 111 (balená elektroda) a metodu 135 (MAG, CO2).
Technologové v únoru nezaháleli
28. 02. 2023
Maturitní zkoušky technologů výroby potravin se svou květnovou praktickou částí jsou již na dohled.
Proto byl začátek února 2023, v tzv. disponibilním týdnu, věnován testování receptur, přepočítávání množství surovin, úpravám detailů jednotlivých částí zkoušky.
Hned další pátek 10. února 2023 žáci navštívili masokombinát Toro Hlavečník. Budoucím technologům se plně věnoval ředitel pan Ing. Pavel Trčka, PhD., který jim podrobně vysvětloval technologické postupy používané při výrobě masných výrobků. Bylo zajímavé vidět vznik výrobků od skládání surovin, jejich zpracování až po finální podobu prodávanou ve firemní prodejně. Dopolední exkurze však nebyla jen o zpracování masa, ale i o legislativě a aplikaci hygienických zásad v praxi.
Hned po jarně prázdninovém týdnu následovala v pátek 24. února 2023 exkurze do firmy La Lorraine v Kladně. I když jsme již po prezentaci výrobků v prostorách odborných dílen v Chlumci nad Cidlinou znali sortiment, tak možnost poznat jejich výrobu byla jedinečná. Opět od surovin až po finální výrobky, které v současné době zaujímají významnou prodejní plochu obchodních řetězců. Žáci již tedy vědí, v čem spočívá tajemství úspěchu cereálních kaiserek, voňavých croissantů, na jazyku se rozplývajících mini koblížků či chlebů a baget s křupavou kůrkou a měkkou střídkou. Roční produkce, která převyšuje více než 100 tisíc tun, jistě hovoří za vše.
Mgr. Jiří Zahradník, zástupce ředitele
Barevné jaro v Klubíčku
27. 02. 2023
Také v únoru se naše Klubíčko rozzářilo barvami - a to přímo magickými . Vzali jsme si libovolný bílý předmět vhodný pro přetvoření . Talířek, rámeček, hrneček, ale i svíčky nebo jen čtvrtku . Malý kyblík jsme naplnili vodou po okraj a do ní nakapali pár kapek různých barev. Špejlí jsme lehce promíchali, aby vznikla mozaika.
Dana Žďárská, vychovatelka domova mládeže
Naděje nové generace kuchařů aneb KU YOUNG CHEF 2023
24. 02. 2023
Nová technika SECO INDUSTRIES dorazila do Hlušic
21. 02. 2023
Dobroslav Šmidrkal, vedoucí SPV Hlušice
Žáci absolvovali stáž u společnosti ČEZ
20. 02. 2023
V prvním pololetí školního roku 2022/2023 se v Hradci Králové konala třídenní stáž pro studenty partnerských středních škol Skupiny ČEZ, zaměřená na distribuci elektrické energie. Při této příležitosti jsme se zeptali dvou žáků třetího ročníku naší školy oboru Elektrikář-silnoproud Dominika Drtiny a Daniela Šedivého na jejich pohled na tuto akci.
V letošním školním roce jste se zúčastnili třídenního semináře Distribuční maturita, pořádaného partnerem školy firmou ČEZ. Jak hodnotíte svoji účast hlavně v souvislosti se studovaným oborem?
Dominik Drtina: Jsem rád, že jsem mohl navštívit tuto akci díky naší škole. Bylo to pro mě velmi prospěšné.
Daniel Šedivý: Jsem rád, že škola vybrala zrovna mě, přineslo mi to spoustu nových informací a znalostí ohledně mého oboru.
Jaký byl program tohoto semináře?
Dominik Drtina, Daniel Šedivý:
První den prezentace a oficiální zahájení, poučení o zásadách bezpečnosti práce při činnosti na zařízení distribuční soustavy, řízení distribuční soustavy, životní cyklus a měření, laboratoř a datové centrály.
Druhý den přednášky na téma elektrické stanice, provozování sítí nn, vn, vvn a práce pod napětím. Návštěva rozvodny v Neznášově, demonstrační ukázka sítě vvn – výklad na místě a dále představení kabelového vozu, ukázky prací diagnostiky a termovize.
Třetí den seznámení s aktuálními informacemi z energetiky, následoval pak vědomostní test a na závěr diskuze se zástupci vedení ČEZ Distribuce.
Co vás na semináři nejvíce zaujalo?
Dominik Drtina: Překvapilo mě, jaký je rozdíl mezi množstvím paliva, které se spotřebuje v jaderné elektrárně, oproti elektrárně tepelné. Déle mě zaujaly zajímavé přednášky zaměřené na distribuci elektrické energie.
Daniel Šedivý: Nejvíce mě zaujalo, kolik je potřeba zaměstnanců pro chod firmy ČEZ a jaké nároky se kladou na jejich kvalifikaci.
Byl seminář přínosný pro vaše rozšíření znalostí v odborných předmětech?
Dominik Drtina: Ano, seminář byl pro mě velmi přínosný z toho hlediska, že jsem se dozvěděl spoustu nových věcí, které vedly k rozšíření mých znalostí ve studovaném oboru.
Daniel Šedivý: Ano, byl, rozšířil jsem si znalosti v mém oboru,především jak funguje distribuční soustava.
Druhý den jste navštívili rozvodnu ČEZ velmi vysokého napětí v Neznášově. Jaký dojem ve vás návštěva zanechala?
Dominik Drtina: Poprvé jsem navštívil takový objekt. Bylo to velmi zajímavé. Viděl jsem, jak vypadá rozvodna ve skutečnosti, a rozšířil jsem si své znalosti o systému rozvodu elektrické energie k jednotlivým spotřebitelům. Na vlastní oči jsem viděl, jak fungují odpojovače.
Daniel Šedivý: Dozvěděl jsem se řadu nových a zajímavých věcí, jak to v takové rozvodně chodí a vypadá. Látku probíranou v teoretické výuce jsem tak mohl poznat na praktických příkladech.
Třetí den jste absolvovali závěrečný test. Jak jste dopadli?
Dominik Drtina: Test jsem absolvoval, dopadl jsem dobře.
Daniel Šedivý: Test jsem neabsolvoval, poslední den jsem se akce nezúčastnil, byl jsem nemocný.
Jste v posledním ročníku, čekají vás závěrečné zkoušky. Jak hodnotíte svoji účast v souvislosti s těmito zkouškami?
Dominik Drtina: Myslím si, že mi to pomůže u závěrečných zkoušek. Jsem rád, že jsem se mohl zúčastnit Distribuční maturity a rozšířit si tak své znalosti právě ve vztahu k závěrečným zkouškám.
Daniel Šedivý: Díky semináři si myslím, že mám větší šanci udělat závěrečné zkoušky, neboť daná problematika se vyskytuje i v několika otázkách u ústní závěrečné zkoušky.
Ing. Lubomír Kořínek, vedoucí oborový učitel Elektrikář - silnoproud
Seminář Regenerace půdy pro budoucnost
15. 02. 2023
18. února 2023 jsme si připomněli 100. výročí úmrtí Aloise Rašína
Alois Rašín (18. října 1867 Nechanice – 18. února 1923 Praha) byl český a československý politik a ekonom. Byl jedním z odsouzených v procesu s Omladinou, za první světové války účastníkem prvního odboje a jedním z mužů 28. října. Stal se prvním československým ministrem financí a funkcionářem Československé národní demokracie. Při atentátu v roce 1923 byl smrtelně zraněn. Jeho život je výrazně spojen s regionem Nechanicka či Novobydžovska.
„Dvou věcí je zapotřebí, aby naše měna se zlepšila: že musíme intenzívně pracovat a že musíme šetřit. Každý lenoch, ať patří do jakéhokoliv stavu, jest největším nepřítelem republiky“ (projev ze dne 25. 03. 1919).
V době, kdy se finance stávají neuralgickým problémem nejen české společnosti, ať už se jedná o deficitní státní rozpočet, zdroje pro výplatu důchodů, insolvence či rodinné rozpočty, kdy si řada osobností hraje na ekonomy bez ohledu na svou erudici v této oblasti, vzpomínáme na den před sto lety, kdy svým zraněním podlehl tehdejší ministr financí mladé československé republiky Alois Rašín.
„Všichni poslanci, kteří ochotně hlasují pro každý výdej bez ohledu, je-li pro něj úhrada, měli by se u voličstva setkati se se skutečným opovržením, a jako se lidé dívají na marnotratníky, na lidi, kteří utrácejí nad své poměry, měli by se stejně dívat na poslance, kteří hlasují pro miliónová vydání, aniž by věděli, jak je krýt. Politika znamená předvídat, a ten, kdo dělá nová vydání, nesmí se spokojit s potleskem lidí, kteří z těchto budou žíti, nýbrž musí uvažovati, k jakým koncům takové hospodářství povede“. (Národní listy 14. 08. 1921)
Alois Rašín má velkou stopu v pocidlinském regionu, nejenže se narodil v Nechanicích, ale část svých studií strávil na novobydžovském gymnáziu.
„Čím více péče věnuješ svému vzdělání, tím větší poklad si nastřádáš pro život“. (dopis z vězení synovi 20. 10. 1916)
Původně se s Rašínem v Kramářově vládě počítalo na post ministra vnitra, ale on raději přijal funkci ministra financí, kterou do 14. listopadu vykonával spolu s úřadem předsedy vlády T. G. Masaryk. V této funkci Rašín setrval od 14. listopadu 1918 až do 7. července 1919. Díky svému působení získal Rašín pověst budovatele státu a stabilizátora rozvrácených poválečných státních financí. Byl taktéž tvůrcem měnové odluky. Na základě zvláštních pravomocí, které mu byly uděleny, nechal v době od 26. února do 9. března 1919 uzavřít státní hranice a okolkovat veškeré oběživo, které se na území Československa nacházelo. Část finančních prostředků nechal zadržet ve formě nucené státní půjčky.
"Proč má být práce trestem? To mohli vymyslet vskutku jen ti národové, kteří se dovedli válet celé dny na slunci a koukat do nebe. Mně zdá se naopak, že bez práce by byl život k nesnesení“. (dopis synovi z vězení z 20. 10. 1916)
Ministrem financí se stal znovu v první Švehlově vládě. Na tomto místě nahradil svého stranického kolegu, politického soka a odborného oponenta Karla Engliše. Nadále podporoval politiku rozpočtové úspory a deflace. Dostával se do sporu s některými legionáři, když použil výrok, že „práce pro národ se neplatí“. Možná zajímavé tvrzení ve vztahu ke kontextu některých současných „politických podnikatelů“.
„Ať chceme nebo nechceme, ať je nám to milo nebo nemilo, jediná naše záchrana spočívá v tom, že budeme ve státní správě co nejintenzivněji šetřit a zavádět shora dolů nerozmařilý život". (Národní listy 14. 10. 1921)
Jako ekonom byl pod vlivem svého učitele Albína Bráfa stoupencem rakouské ekonomické školy (Carl Menger, Eugen von Böhm-Bawerk a Friedrich von Wieser). Jako ministr financí prosazoval striktní rozpočtovou politiku a snažil se zejména posílit československou měnu, čímž ovšem prohloubil i dopad následující hospodářské krize na tuzemský průmysl a export.
„Ono je to těžké. Kde hrozí bída, tam hrozí socialismus. A kde hrozí socialismus, tam hrozí bída“. (zdroj WIKIPEDIE a dopis synovi z vězení)
Mgr. Vladimír Blažej, ředitel školy
Po primátu v "Prostřeno" Kristián Dostál účastníkem další soutěže BERNARDCHEF 2023
15. 02. 2023
Masopust v chlumecké Loretě
11. 02. 2023
Milan Novák, vedoucí učitel oboru Řezník - uzenář
Stopka futsalistů ve 3. kole SFL !!!
09. 02. 2023
Ve čtvrtek 9. 2. 2023 proběhlo v předměřické sportovní hale 3. kolo letošní Středoškolské futsalové ligy. Po předchozích dvou postupech na nás už čekali soupeři těžšího kalibru. Našimi soupeři byli žáci SŠSOG Hradec Králové, dále OA, SOŠ a JŠ Hradec Králové a SPOŠ Dvůr Králové n/L. V úvodním zápase jsme nastoupili proti pořadateli turnaje SŠSOG HK. Domácí celek prokázal své kvality, o vítězství rozhodl již v úvodním poločase. Konečný výsledek 4:1 v náš neprospěch byl zasloužený. Jedinou naši branku vsítil po Štočkově přihrávce Joukl. Bez přestávky jsme nastoupili k dalšímu zápasu proti OA, SOŠ a JŠ HK. V duelu jsme byli lepší, vypracovali jsme si spoustu šancí, bohužel jsme museli vždy dotahovat vedení soupeře. V první části se trefil po individuální akci Štoček, ve druhém dějství zkušeně vyrovnal technickou střelou Ondřej Hynek. Remízou 2:2 jsme sice ztratili možnost bojovat o postup, ale výkonem jsme rozhodně nezklamali. V našem závěrečném utkání jsme narazili na překvapení turnaje - SPOŠ Dvůr Králové. Zápas byl opět velice vyrovnaný, nám fandila celá hala, protože jakákoliv ztráta Dvora by zaručovala hradeckým školám bojovat v posledním utkání dne o postup do finále divize. Bohužel smolná branka v prvním poločase rozhodla o naší porážce 0:1, opět jsme své šance hlavně po přestávce nedokázali gólově zúročit. Samostatné akce a velké šance Telváka a Košaty hasil soupeř jen za cenu faulů. Vítězem skupiny se tedy nečekaně, ale zaslouženě stal tým SPOŠ Dvůr Králové, který výborně bránil a v rychlých protiútocích vynikali dva jeho nejlepší hráči. Náš postup do třetí části znamená vyrovnání loňského výsledku, třetí místo by však za předvedené výkony klukům slušelo. Bohužel jsme zklamali v koncovce, první čtyřka sice při svém pobytu na palubovce vždy soupeře přehrávala, ale střelecky se prosadili pouze hráči druhé čtyřky.
Výsledky našeho celku :
SŠTŘ Nový Bydžov - SŠSOG Hradec Králové 1 : 4 /1:4/ Joukl
SŠTŘ Nový Bydžov - OA, SOŠ a JŠ Hradec Králové 2 : 2 /1:1/ Štoček, O.Hynek
SŠTŘ Nový Bydžov - SPOŠ Dvůr Králové n/L 0 : 1 /0:1/
SŠTŘ Nový Bydžov reprezentovali :
Jan Vlk - Vojtěch Bernard, Josef Košata, Jan Telvák, Filip Kosejk - Ondřej Hynek, Lukáš Hynek, Leoš Joukl, Vojtěch Štoček - Michal Míšek, Josef Filounek
Milan Hamáček, vedoucí pedagogický pracovník Domova mládeže Hlušice
Závody v silovém čtyřboji
07. 02. 2023
Na den 7. února naše škola nominovala 4 žáky na závody v silovém čtyřboji, konaném v Trutnově pod záštitou Střední lesnické školy. Celkově se závodu zúčastnilo …. Silový čtyřboj se skládal z následujících cviků: přítahy na hrazdě podhmatem, tlaky velké činky na rovné lavici, svis vznesmo a trojskok z místa. Závody měly poměrně přísné hodnocení a jednotliví rozhodčí byli neustále ve střehu. Každé technicky zvládnuté opakování jednotlivého cviku přineslo počítaný bod pro družstvo. Naši nominovaní závodníci nezklamali ani v jedné disciplíně a dokázali velmi dobře konkurovat ostatním. Byli jsme svědky nádherných soubojů jednotlivců a sportovního povzbuzování k lepšímu výkonu. Překvapili jsme počtem opakování na Benchpressu a hrazdě a ani v ostatních disciplínách jsme se neměli za co stydět. Po závěrečném součtu bodů jsme pro naši školu získali 6. místo. Všem nominovaným patří velké poděkování za skvělou reprezentaci školy, sportovní chování a v neposlední řadě velkou bojovnost při získávání bodů pro tým.
Bc. Lukáš Dudek, učitel všeobecně vzdělávacích předmětů
SŠTŘ Nový Bydžov měla zastoupení na slavném Dakaru
10. 02. 2023
„Rallye Dakar se konala počtvrté v řadě v Saúdské Arábii. Tentokrát se jela od západního pobřeží k východnímu, což přineslo obrovskou výzvu - 70 % etap se jelo na nových úsecích.(…) Start se konal už na Silvestra, cíl závodníci protnuli 15. ledna 2023. (…)
Čtrnáct velice náročných etap, 7500 kilometrů tratě se startem od pobřeží Rudého moře a s cílem ve městě Dammám na pobřeží Perského zálivu, osmdesát sedm startujících v kategorii Dakar Classic 2023, písek, kamení, duny a zase písek. Občas šílené počasí. To je stručná charakteristika nedávno skončené soutěže. Czech Samurajs Team přivezl ze Saudské Arábie skvělý výsledek. Ondřej Martinec s Gabrielem Žúborem skončili celkově na sedmatřicátém místě jako nejlepší česká posádka, přestože byli na Dakaru nováčky. Ollie Roučková (čtyřnásobná účastnice Rally Dakar) s Jiřím Kopřivou (absolutní nováček) pak obsadili jedenapadesátou příčku a jako „třešničku na dortu“ získali pro tým beduína a medaile za skvělé třetí místo v kategorii H0 pro vozy s nízkoobjemovými motory. (…)
Účast obou posádek byla umocněna spojením s projektem Mechanic Academy ve spolupráci se SŠTŘ Nový Bydžov.
Automobilní vzdělávání na této škole, má dlouholetou tradici. Vyučují se zde tříleté učební obory, obory s výučním listem: automechanik, autoelektrikář, řidič nákladní a osobní dopravy. A také zde je čtyřletý obor s maturitní zkouškou, který se nazývá technik silniční dopravy. Filip Bajora je absolventem právě tohoto oboru. V rámci studia si udělal výuční list na automechanika. A právě on se stal tím vyvoleným a odjel s týmem na Dakar. Dejme teď slovo jemu a také učiteli odborného výcviku Tomáši Hovorkovi, který má velké zkušenosti z týmu Škoda Motorsport.“ (cit.: Pavel Vydra, Czech Samurais, pozn. aut.)
Filipe, jak sis Dakar užil a jsi rád, že jsi byl vybrán do takové závodnické společnosti?
Dakar jsem si moc užil a jsem neskutečně rád, že jsem byl vybrán. Odvezl jsem si mnoho hezkých vzpomínek, zážitků a zkušeností. Chtěl bych zároveň poděkovat mnoha lidem, kteří se na tomto projektu podíleli. Zejména panu učiteli Hovorkovi, panu řediteli Blažejovi a panu Červíčkovi, který nám poskytl finanční podporu. Jedno velké díky také patří celému týmu Czech Samurais a LoStav Racing teamu.
Baví tě rally, chtěl bys někdy tento sport zkusit za volantem nebo jako spolujezdec?
Rally mě moc baví. Mám rád Dakar, šampionát WRC, ale i závody do vrchů a podobně. A asi jako každý bych si jednou chtěl také nějaký speciál projet.
Jak hodnotíš umístění (úspěch) posádek Czech Samurais teamu?
Z umístění obou posádek mám radost. Ollie s Jirkou dojeli na hezkém třetím místě i přes nějaké komplikace, jako byla například prasklá palivová nádrž nebo utržený tlumič. Ondra s Gabrielem dojeli také na hezkém místě. Byl to pro ně první Dakar a ani jim se nevyhnuly komplikace spojené s autem, ale i přesto skvělé umístění. Celý závod byl velmi náročný, oběma posádkám patří velký obdiv a gratulace.
Oprava (práce), která pro tebe na Dakaru byla nejtěžší.
Nejtěžší podle mě byla výměna čerpadla a vyčištění palivové nádrže, ani ne kvůli té práci, ale z toho důvodu, že jsme skončili s prací někdy okolo druhé hodiny ranní. Zároveň tu noc byla zima, pršelo a my jsme vstávali po 2 hodinách spánku.
Stihl jsi vnímat okolo sebe hvězdy motoristického sportu – Loeba, Sainze a další?
Ano, stihl. Když byl čas, měl jsem příležitost prohodit pár slov například s Al-Attiyah nebo s Lopraisem.
Chtěl bys znovu na Dakar a co jsi pro to schopen udělat?
Ano, na Dakar bych se rád znovu podíval a přispěl svou prací při servisu a opravách.
Další otázky směřovaly k Tomáši Hovorkovi.
Srovnejte rozdíl mezi „mechaničením“ ve Škodě Motorsport a teď na Dakaru.
Opravy při WRC se řídí jinými pravidly, na servis máte předem stanovený čas třeba, 30min, a v té době musíte vše stihnout. Vyměnit převodovku, turbo brzdy, atd. Takže je to dost náročné na rychlost a preciznost práce. Zato při dálkových rally není ten časový pres tak velký, zato je ta činnost dlouhodobá. Závody trvají třeba 14 dní.
Měl jste z něčeho, co se týče techniky obou vozů, obavy?
Obavy byly, protože jsem neměl možnost se s vozidly dostatečně seznámit, a přece jenom se jedná o historické vozy, které mají za sebou již přes 20 let provozu.
Jaký byl Váš nejsilnější zážitek z letošního Dakaru?
Nejsilnější zážitek byl asi první vstup a projití prvního bivaku, pro mě tedy návrat do vrcholového motorsportu. A samozřejmě nemohu zapomenout na cílovou rampu, když obě auta úspěšně projela cílem.
Co bylo z hlediska technických zásahů nejtěžší a bude na autech po skončení soutěže hodně práce?
Nejtěžší byla asi oprava palivového systému u samuraje. Auta nejsou po závodech výrazně poškozena, ale bude potřeba vyřešit slabší místa, která se projevila v průběhu závodu. Třeba palivový systém nebo upevnění karosérie k rámů.
Jaké vozy ze startovního pole Dakar Classic vás zaujaly?
Dakar Classic je dost rozmanitý na různorodost vozu a všechny jsou nějakým způsobem zajímavé. Mezi nejzajímavější bych řadil určitě Porsche a dvoumotorový Daf.
Neláká Vás sednout si za volant při nějaké další soutěži?
Určitě mě tato možnost láká, a když by se nějaká příležitost naskytla, tak bych ji asi využil.
Mgr. Vladimír Blažej, ředitel školy
Výjezdní zasedání MK matematických a přírodovědných předmětů do laboratorních prostor (VVCD) Dopravní fakulty Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice (UPCE)
03. 02. 2023
Výjezdní zasedání metodické komise matematických a přírodovědných předmětů probíhalo dne 03. 02. 2023 v laboratorních prostorách Výukového a výzkumného centra v dopravě (VVCD) Dopravní fakulty Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice (UPCE). Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP) slaví letos 30 let existence, nicméně moderní laboratorní prostory VVCD byly vybudovány v letech 2011–2013. Všichni zúčastnění měli možnost seznámit se s odborným zaměřením jednotlivých laboratoří. Ve všech sekcích byly prováděny praktické ukázky / demonstrace experimentů. Důraz byl kladen na aplikaci přírodních věd. Metodickou komisi přivítal hned při příjezdu vedoucí Výukového a výzkumného centra v dopravě (VVCD) – doc. Ing. Petr Voltr, Ph.D. Po krátkém občerstvení následovala prohlídka prvního stanoviště. Tou byla sekce Dopravní prostředky – kolejová vozidla. Doc. Ing. Petr Voltr, Ph.D. se zaměřil na problematiku kontaktu kolo – kolejnice a adhezi kolejových vozidel. Byl představen systém pro měření sil v kontaktu kola a „nekonečné“ kolejnice. Dynamický zkušební stav představil vedoucí laboratoře – doc. Ing. Bohumil Culek, Ph.D. Kromě vlastní simulace únavových vlastností (pružin / podvozků vozidel / dopravních staveb) byl zajímavý „test materiálových vlastností“ (při rázu rychlostí až 54 km/h). Demonstrace zkoušek v laboratoři silničních vozidel byla provedena pod vedením Ing. Petra Jilka, Ph.D. (vedoucí laboratoře). V úvodu proběhla krátká prezentace – teoretická průprava – na kterou navázala sada demonstrací (statický a dynamický adhezor pro simulaci zkoušek pneumatik). Hlavním experimentem bylo stanovení stability silničního vozidla na sklopné plošině. Zajímavostí bylo i vozidlo DFJP s oběma natáčecími nápravami. Ing. Petr Sýkora představil sekci Dopravní prostředky – elektrotechnika, elektronika a zabezpečovací technika – možnosti přenosu energie na jedoucí vozidlo, výzkum hnacích soustav (pohonů vozidel). Vedoucí katedry dopravního stavitelství, Ing. Aleš Šmejda, Ph.D., představil laboratoře pro zkoušení zemin a hornin a pro stanovení geotechnických vlastností. Laboratoř dopravních staveb představil Ing. Petr Vnenk, Ph.D. (vedoucí laboratoře). Zaměřil se na popis nedestruktivní diagnostiky dopravních staveb a zkoušení vozovek pozemních komunikací. Ve stručnosti popsal prováděné zkoušky na železničních dopravních stavbách. Mechanicko-fyzikálních vlastnosti byly demonstrovány Ing. Vladimírem Suchánkem, Ph.D. (objemová hmotnost materiálů, pevnost v tlaku, pevnost v tahu ohybem, Hookův zákon) .Výjezdní zasedání bylo zakončeno jednáním MK v přednáškové učebně s jednotným závěrem – MK doporučuje návštěvu VVCD dalším technickým MK.
Ing. Vladimír Suchánek, Ph.D., učitel všeobecně vzdělávacích předmětů SŠTŘ NB
Metodické komise automobilních oborů a řízení motorových vozidel navštívily společnost AUTOELEKTRO MANDÁT
03. 02. 2023
V pátek 3. února navštívili učitelé autoškoly společně s učiteli odborného výcviku automobilních oborů společnost AUTOELEKTRO MANDÁT v Chlumci nad Cidlinou. Cílem této návštěvy bylo prohloubení znalostí pedagogů SŠTŘ v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů.
Hlavní pozornost byla věnována systému autonomního parkování, hlídání mrtvého úhlu, čtení dopravních značek a také funkci prediktivního tempomatu. "Velkým bonusem bylo, že jsme si mohli všechny uvedené prvky na závěr vyzkoušet v reálném provozu s elektrickým vozidlem ŠKODA ENYAQ," pochvaloval si vedoucí autoškoly Petr Voženílek.
Aleš Novák, zástupce ředitele
Vyrábíme zabijačkové speciality - přijďte ochutnat!
03. 02. 2023
„Zasněžená“ obalovna COLAS, zkoušky asfaltů
02. 02. 2023
Žáci posledního ročníku oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“ zavítali v rámci předmětu Stavební technologie do „zasněžených“ prostor obalovny COLAS v Bašnicích. Exkurze navázala na velmi dobrou spolupráci se společností COLAS CZ, a.s. Předmětná výuka v terénu obsahovala odborný výklad vedoucího provozu obaloven – pana Pavla Litery. Součástí exkurze bylo představení technologie výroby a pokládky hutněných asfaltových směsí, pohled na vlastní společnost, vjem do moderních speciálních asfaltových směsí. Následovala kompletní prohlídka všech částí obalovny (skládky kameniva, zásobníky živice, sila, dávkovače kameniva, dopravník, věž se sušičkou a mísícím bubnem, prohlídka velína). V závěru exkurze byla představena laboratoř pro zkoušky asfaltů.
Ing. Vladimír Suchánek, Ph.D., učitel všeobecně vzdělávacích předmětů SŠTŘ NB
Exkurze do prostor Betonárny Nový Bydžov a výrobny betonových dílců M–Silnice, a.s.
02. 02. 2023
Výuka předmětu Stavební technologie je primárně zaměřena na vozovky pozemních komunikací. Základní dělení (dle materiálu krytu) je na asfaltové a cementobetonové + další (méně využívané). Výuka v terénu logicky navázala na teoretické znalosti o cementobetonových vozovkách. Exkurze probíhala v betonárně Nový Bydžov. Technologii výroby betonu včetně představení moderních speciálních betonů popsal zkušený technolog pan Miloslav Kloz. Výrobnu betonových dílců představil vedoucí provozovny pan Michal Bílek. Žáci měli možnost zblízka sledovat praktické zpracování čerstvého betonu – jak betonu hutněného (pomocí vibrátorů), tak i zpracování samozhutnitelného betonu. Závěrem se s žáky rozloučil technolog výrobny – Martin Kloz.
Ing. Vladimír Suchánek, Ph.D., učitel všeobecně vzdělávacích předmětů SŠTŘ NB
Pernerova Univerzita Pardubice - další vzdělávání pedagogů
31. 01. - 01. 02. 2023
Ve dnech 31.1. -1. 2. 2023 se učitel AŠ SŠTŘ Nový Bydžov Vladimír Žalman zúčastnil přednáškového programu pro učitele středních škol na Pernerově Univerzitě v Pardubicích "Nejnovější poznatky v dopravě, managementu a logistice.“
Přednášky byly rozděleny podle témat:
- Progresivní systémy v osobní dopravě
- Kombinovaná přeprava
- Technologie RFID v logistice
- Perspektivy, vize a nové trendy v dopravě
- Bezpečnost v dopravě (stávající i nové trendy)
Celé akce se zúčastnilo 15 učitelů odborných předmětů dopravy z celé republiky.
Vladimír Žalman, vedoucí Školicího střediska řidičů a učitel autoškoly
Sumeček africký žije ve Stračově aneb návštěva SŠTŘ ve zdejší rybí farmě
02. 02. 2023
Tomuto chovu se věnuje Zemědělská akciová společnost Mžany, která je zárukou toho, že sumeček ze Stračova pochází z pečlivě hlídaného místního chovu šetrného k životnímu prostředí. Maso patří mezi ta nejkvalitnější, je šťavnaté, pevné a při kulinářské úpravě se nerozpadá.
,,Mě zaujalo, že velkou předností této ryby je, že filety jsou zcela bez kostí a bez typického rybího zápachu," sdělil svůj poznatek Stanislav Bořil, který se v SŠTŘ věnuje řeznickému řemeslu.
Veronika Větrovská, vedoucí pedagogický pracovník SPV Chlumec n. C.
Soutěž odborné dovednosti žáků oboru Elektrikář - silnoproud
31. 1. - 02. 02. 2023
V průběhu ledna se konaly soutěže odborných dovedností oboru Elektrikář - silnoproud. Soutěž byla rozdělena do třech kol podle ročníků. Za první ročník bylo zadané téma Elektroinstalace zapojení ovládání světel ze tří míst a zapojení zásuvek s použitím proudového chrániče na cvičném panelu. Na prvním místě se umístil Tomáš Veselý s 96 body. Následován Miroslavem Koky - 90 bodů a Tomášem Lexou - 89 bodů.
Následující týden se zúčastnili soutěže žáci 2. E. Pro druhý ročník byla témata zaměřená na zapojení stykačových kombinací. Nejvíce bodů dosáhl Lukáš Kóre - 96 bodů těsně následován Michalem Svobodou a Josefem Filounkem - oba po 95 bodech.
Nakonec se zúčastnili soutěže žáci třetího ročníku. Témata byla zaměřena na instalace a stykačové kombinace. Nejvíce bodů získal Ondřej Bango - 86 bodů a Tomáš Kočí - také 86 bodů, následován Danielem Šedivým - 83 bodů.
Jaroslav Mansfeld a Vladimír Flégr, učitelé odborného výcviku
Lyžařský výcvik aneb opět na svahu
29. 01. - 02. 02. 2023
Ve dnech 29. 1. – 2. 2. 2023 se žáci 1. ročníků zúčastnili lyžařského kurzu v Herlíkovicích. Ubytování probíhalo v oblíbeném penzionu Ranč, který se nachází přímo na sjezdovce. Poskytuje nám celkový komfort (ubytování, stravování, volnočasové aktivity i možnost večerních přednášek a následných diskuzí) a příjemné prostředí.
Program v jednotlivých dnech:
1. den – příjezd a ubytování, seznámení se s prostředím, přednáška: BOZP – Bc. David Hamák
2. den – rozřazení do družstev a základní metodická cvičení pro lyžování a snowboarding, přednáška: Lyžování – Mgr. Petr Motyčka
3. den – nácvik smýkaných a řezaných oblouků na různých tratích podle obtížnosti v jednotlivých družstvech, přednáška: Snowboarding – Mgr. Ondřej Kolář
4. den – zdokonalování cvičení pro vylepšení techniky lyžování a snowboardingu + volné, ježdění s možností využití individuálních lekcí s instruktorem, přednáška: Speciální pořádková jednotka – Bc. Lukáš Dudek
5. den – úklid a předání pokojů, odjezd
Každý večer probíhaly videorozbory jízd a diskuze o své jízdě na lyžích a snowboardingu. Celý pobyt můžeme zhodnotit jako vydařený a těšíme se na příští rok.
Dohled nad průběhem kurzu zajišťovali Bc. David Hamák, Mgr. Petr Motyčka, Mgr. Ondřej Kolář a Bc. Lukáš Dudek
Bc. David Hamák, učitel všeobecně vzdělávacích předmětů
Výjezdní Metodická komise technických oborů v zemědělství a výuky svařování SŠTŘ Nový Bydžov – AGROSERVIS Sedláček, s.r.o., středisko Jičín
03. 02. 2023
V době pololetních prázdnin 3. února 2023 se konala výjezdní Metodická komise technických oborů v zemědělství a výuky svařování SŠTŘ Nový Bydžov do Agroservisu Sedláček – středisko Jičín. Po předběžné domluvě komisi přivítali pracovníci z řad vrcholného managementu společnosti AGS Sedláček, s.r.o., vedoucí pracovníci i dílenští pracovníci střediska Jičín. Pedagogy SŠTŘ velmi potěšilo zjištění, že v Jičíně pracují tři naši absolventi – pan Učený (automechanik SOU Hlušice), pánové Páv a Kutmon (opraváři zemědělských strojů SŠTŘ Nový Bydžov). Metodická komise byla dopodrobna seznámena s historií společnosti i s celou její činností. Následně byla dohodnuta velmi úzká spolupráce jak pro žáky učebního oboru Opravář zemědělských strojů, tak i pro žáky nástavbového studia se zemědělským zaměřením. V Jičíně se naši žáci v budoucnu účastní celkové přípravy stroje určeného k prodeji. Účastní se i výjezdních servisů. Pro maturitní obory bude ve společnosti připravena činnost v oblasti diagnostiky. Nejlepším absolventům bude pak nabídnuta možnost případného zaměstnání ve společnosti.
Společnost AGS Sedláček, s.r.o. by se měla v budoucnu stát velmi významným partnerem SŠTŘ Nový Bydžov v oblasti profesní přípravy žáků.
Historie společnosti
Společnost AGROSERVIS Sedláček, s.r.o. vznikla v roce 1995 jako obchodně-servisní organizace s úzkou specializací na zemědělskou mechanizaci. Jejím založením dochází k oddělení servisní a obchodní činnosti od ostatních aktivit, které provozuje sdružení společnosti pod názvem AGROSERVIS Sedláček. Nově vzniklá organizace tedy nezačíná s touto činností od začátku, ale pokračuje a rozvíjí aktivity na základech tradice původní společnosti, která se obchodem se zemědělskou technikou začala zabývat již v roce 1992.
Až do roku 1998 byl nosným programem obchodu se zemědělskou technikou prodej a servis nové zemědělské techniky. V roce 1998 společnost AGROSERVIS Sedláček, s.r.o. zareagovala na obtížnou situaci českého zemědělství a sortiment nových strojů byl rozšířen o prodej použité zemědělské techniky. V segmentu použité techniky se AGROSERVIS úzce specializuje na sklízecí mlátičky a řezačky CLAAS. Prvořadým cílem při prodeji použitých strojů je přenést maximální serióznost a profesionalitu, která je standardem při prodeji nových strojů, do obchodu s použitou zemědělskou mechanizací.
Nabídka zemědělské techniky
Použité stroje, které AGROSERVIS nabízí, pocházejí z evropské obchodní sítě CLAAS. Nové stroje jsou dodány prvnímu uživateli v západní Evropě, případně jsou provozovány jako předváděcí stroje v obchodní síti CLAAS. Po celou dobu provozu je o ně pečováno z hlediska servisu a dodávek náhradních dílů servisní sítí CLAAS. Po uplynutí doby, která odpovídá obnově strojového parku, případně předem dohodnuté době užívání, jsou tyto stroje vykoupeny protihodnotou při prodeji nových strojů. Použitá technika je dopravena do centrálního skladu, kde je prohlédnuta servisními techniky, a je zde stanovena cena opravy a konečná prodejní cena pro nového zákazníka. Takto stanovená cena je platná a neměnná a zahrnuje v sobě transport stroje, opravu stroje a legislativu spojenou s provozováním stroje v ČR.
Vlastní oprava stroje je následně prováděna za přítomnosti budoucí obsluhy a je součástí školení obsluhy. Oprava trvá přibližně týden. Všechny práce na stroji provádí společně servisní pracovníci AGROSERVISu a pracovníci kupujícího a jejich společným cílem je kompletní příprava stroje na sezónu. Při opravě je celý stroj rozebrán, jsou vyměněny opotřebené nebo jinak poškozené díly, je provedena kontrola všech ložisek, řemenů a stroj je opět zkompletován.
Dobroslav Šmidrkal, vedoucí SPV Hlušice a vedoucí učitel odborného výcvikuOpakovaná exkurze do Národního technického muzea
31. 01. 2023
Metodická komise matematických a přírodovědných předmětů pravidelně organizuje výjezdy žáků 1. ročníků do Národního technického muzea. Nejinak tomu bylo 31. ledna 2023, kdy žáci ve vzdělávacím programu Automechanik, Diagnostik zemědělské techniky, Autoelektrikář a Elektrikář navštívili Národní technické muzeum v Praze.
Všichni školáci zahájili prohlídku vyplňováním zadaných pracovních listů, které byly tradičně klasifikovány. Někteří žáci vyplňovali otázky samostatně, jiní využili možnosti konzultace s odbornými dozory.
Obecně žáci ocenili pestrost největší sekce Doprava. Časová dotace však umožňovala dostatek prostoru k prohlídce libovolných expozic dle vlastního zájmu. Neváhali se zastavit ani na časově omezené výstavě, která představila činnosti podnikatele, architekta a vynálezce Josepha Hardtmutha („Od uhlu k tužkařskému impériu“).
Zajímavou zkušeností bylo zastavení v Televizním studiu – ve 14. expozici, která vznikla ve spolupráci s Českou televizí. V expozici se pravidelně konají workshopy vedené zkušenými televizními pracovníky. Návštěva SŠTŘ NB vyšla časově před organizovaným workshopem, byla tedy možnost vyzkoušet si krátce funkční televizní techniku.
Celkem bylo zpřístupněno 16 expozic a několik dočasných výstav.
Ing. Vladimír Suchánek, Ph.D., učitel všeobecně vzdělávacích předmětů SŠTŘ NB